VR-conservering


N

iet alleen kunstenaars maar ook erfgoedinstellingen gebruiken steeds vaker virtual reality (VR). Hoe bewaar je de VR-producties voor de toekomst? Die vraag staat centraal in het project Onderzoek VR-conservering binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed.


Beeld: Tumisu via Pixabay

Ideaal voor storytelling en tentoonstellingen

Je onderdompelen in een stukje geschiedenis, alsof je zelf in een 18e-eeuwse stad loopt. Dat maakt virtual reality mogelijk. Het is een ideale computertechniek om als erfgoedinstelling in te zetten voor storytelling en tentoonstellingen. Ook kunstenaars maken steeds vaker eigen VR-werk. Die producties, evenals andere VR-presentaties, krijgen langzaam maar zeker een plek in de collecties van musea en andere organisaties.

Maar hoe te bewaren?

Een nadeel: de gebruikte technologie en apparatuur veranderen razendsnel. Willen we over tien of twintig jaar dit VR-materiaal nog ‘beleven’, dan moeten we het nu duurzaam gaan bewaren. Hoe dat werkt en voor welke uitdagingen makers en organisaties hierbij staan, gaat LIMA, platform voor digitale kunst in Nederland, uitzoeken. Dit gebeurt in opdracht van Atria Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis en het Netwerk Digitaal Erfgoed.

Tentoonstelling ‘100 jaar vrouwenkiesrecht en activisme’

De tentoonstelling De straat op! 100 jaar vrouwenkiesrecht en activisme van Atria was van september 2019 t/m april 2020 te zien in verschillende filialen van de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Hiermee werd 100 jaar actief vrouwenkiesrecht in Nederland gevierd én herdacht. Naast deze tentoonstelling wilde Atria de innovatieve strijd van de vrouwen ook vertellen met innovatieve technologie. Daarvoor ontwikkelde kunstenaar Justin Zijlstra een virtual reality (VR)-experience. Met de archiefbeelden uit Atria’s collectie stapt de bezoeker in het verleden en loopt mee in de demonstratie voor vrouwenkiesrecht in het Amsterdam van 1916.

Case

In het project staat als case het VR-kunstwerk 100 Jaar Vrouwenkiesrecht centraal. Dit werk maakte kunstenaar Justin Zijlstra in 2019 ter gelegenheid van de historische mijlpaal van 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland. Hij werkte hiervoor samen met Atria, Openbare Bibliotheek Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam.

Vragen die in het project aan bod komen zijn: Hoe kunnen we de beleving in kaart brengen en de gebruikte technologie conserveren? Hoe exposeren en gebruiken we het kunstwerk in de toekomst? En hoe verhouden de verschillende versies en het origineel zich tot elkaar? De onderzoeksresultaten komen najaar 2021 beschikbaar.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Gaby Wijers, projectleider Onderzoek VR-conservering en artistiek directeur/bestuurder bij LIMA

Programma Digitaal Erfgoed Houdbaar

Het thema VR-conservering past in het programma Digitaal Erfgoed Houdbaar van het NDE. In dit programma werken erfgoedorganisaties samen aan het veiligstellen van hun digitale informatie.

Lees meer over dit programma

Gerelateerde activiteiten