Webinar Klant in zicht – Praktische toepassingen van gebruikersonderzoek

  • Maandag 8 november

  • Online

  • 13.00 - 15.30 uur


D

oor gebruikersonderzoek in te zetten kun je je erfgoedwebsite optimaal afstemmen op de behoeften van gebruikers. Acht collega’s uit het erfgoedveld vertellen hoe zij dat hebben aangepakt en wat het heeft opgeleverd. Een middag met handige tips, en volop gelegenheid voor vragen en gedachtewisseling.


Vrouwen slijpen glazen terwijl twee klanten brillen proberen. Gravure, 1799?. – Wellcome Collection, United Kingdom

Programma

13.00 – 13.10 uur

Welkom door Nienke van Schaverbeke, programmaleider Makers Programma en productmanager Beeld en Geluid

Introductie Chris Groeneveld, domeinmanager NDE-Zichtbaar

13.10 – 13.25 uur

Hoe pas je gedragsprofielen toe bij het ontwerpen van een interface – Gijs Broos, Programma Manager Architectuur Dichterbij, Het Nieuwe Instituut

HNI werkt aan nieuwe interfaces die de digitale architectuurcollectie aantrekkelijk en toegankelijk maken voor algemeen publiek en voor professionals in andere disciplines dan architectuur. Hierbij focust HNI op enkele gedragsprofielen, zoals Gericht informatie verwerven en Browsen en ontdekken. Gijs Broos vertelt waar HNI nu staat, en nodigt deelnemers aan het webinar uit om mee te denken: welke stappen moeten nog volgen om tot een ontwerp te komen voor The Other Interface?

13.25 – 13.40 uur

Hoe jij leraren en leerlingen digitaal optimaal bereikt in 4 stappen – Lotte Baltussen, projectmanager en adviseur digitaal erfgoed

Digitaal erfgoed biedt veel kansen voor het onderwijs. Van selecties van topstukken uit je collectie  tot het aanbieden van kant-en-klare lespakketten. Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed hebben samen met DEN een stappenplan ontwikkeld dat helpt bij de ontwikkeling van digitaal lesaanbod. Per stap volgen advies, verdiepende informatie en praktische tips om direct mee aan de slag te gaan.

13.40 – 13.55 uur

Cultureel erfgoed ontmoet makers – Nienke van Schaverbeke, programmaleider Makers Programma en productmanager Beeld en Geluid

Dankzij creatief hergebruik van erfgoedcollecties ontstaan nieuwe manieren om verhalen te vertellen. In nieuwe vormen en aansprekend voor nieuwe doelgroepen. Musea, bibliotheken en archieven werken al samen met kunstenaars, ontwerpers en andere makers om op vernieuwende wijze digitaal erfgoed zichtbaar te maken.
​​Tijdens het programma maken erfgoedinstellingen en makers met elkaar kennis. Samen verkennen ze onderwerpen als: Wat kunnen instellingen leren van samenwerkingen met makers? Hoe kunnen erfgoedinstellingen makers het best faciliteren? Hoe wordt het werk duurzaam toegankelijk gemaakt? En hoe kunnen deze samenwerkingen open worden gesteld voor het gehele erfgoedveld?

13.55 – 14.05 uur – korte pauze

14.05 – 14.20 uur

NOB bouwt interface gericht op gebruikers – Puck Huitsing, programmadirecteur Netwerk Oorlogsbronnen

Op 2 november maakt het publiek kennis met een geheel nieuwe versie van Oorlogsbronnen.nl, waar de gebruiker de kracht van linked data kan ervaren. Netwerk Oorlogsbronnen heeft daarvoor slim gebruikgemaakt van gebruikersonderzoek. Puck Huitsing vertelt erover, en heeft praktische tips.

14.20 – 14.35 uur
Het belang van goed georganiseerde data en de mooie toepassingen die je daarmee kunt maken – Shannon van Muijden, datamanager collection Zuiderzeemuseum

Op Zuiderzeecollectie.nl is van tien erfgoedinstellingen rond het IJsselmeer een gezamenlijke collectie te zien, verrijkt met informatie uit externe bronnen zoals Wikipedia en RKD Artists. Er is veel werk verzet om de data daarvoor op orde te krijgen. Maar nu dat voor elkaar is, draait het om de vraag: welke online diensten kunnen daarmee nog meer gemaakt worden?

14.35 – 14.50 uur

Bereik via Wikimedia van digitaal erfgoed – Richard van Alphen, Coördinator Registrator Collecties, Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen

Het Nationaal Museum van Wereldculturen heeft tienduizenden afbeeldingen geüpload naar Wikimedia. Daarvan wordt een belangrijk deel gebruikt in lemma’s van Wikipedia in verschillende talen. En dat heeft weer als voordeel een groot en wereldwijd bereik, waaronder de belangrijkste herkomstlanden van de museumcollectie.

14.50 – 15.00 uur – korte pauze

15.00 – 15.30 uur

Wat zijn je wensen met betrekking tot het onderzoek naar klantinzicht van NDE Zichtbaar in de toekomst?

15.20 – 15.30 uur

Nabespreking en afsluiting

Meld je snel aan voor het programma. Enkele dagen voor het event ontvang je per mail de link voor het webinar.

November 2021: Maand van het digitaal erfgoed

Het webinar Klant in zicht vindt plaats in het kader van de Maand van het Digitaal Erfgoed. De hele maand november delen we met elkaar de successen op het gebied van digitalisering van cultuur en erfgoed. Benieuwd wat er verder allemaal te doen is en aan welke workshops, lezingen en symposia je mee kunt doen?

bekijk het programma

Gerelateerde evenementen