Online cultuurparticipatie in coronatijden

30 juli 2020


H

Het aantal cultuurliefhebbers dat de weg naar het online aanbod heeft gevonden is flink gegroeid tijdens de coronacrisis. Anderzijds heeft het aanbod zich vergroot: het zijn vooral erfgoedinstellingen, musea en theaters die zich nadrukkelijker dan voorheen via een online omgeving presenteren. Zo blijkt uit een recent Belgisch onderzoek in opdracht van Publiq en museumPASSmusées.


Survey naar aangepaste online cultuurbeleving

Tijdens de coronaperiode heeft de cultuursector in België flink geïnvesteerd in het online aanbod en de waardering daarvoor is hoog. Belgische onderzoekers hielden een enquête onder ruim 13.000 deelnemers. Met deze survey willen ze achterhalen hoe het publiek zijn cultuurbeleving heeft aangepast in de coronaperiode. De resultaten hiervan presenteren zij met het rapport Cultuurparticipatie in coronatijden. De enquête vond plaats in één week in mei en bevroeg de Nederlandssprekende Vlaamse en Brusselse cultuurliefhebbers.

Verdubbeling online publiek

‘De relatief sterkste stijgers zijn museum- en erfgoedbezoek en feestjes en dj-sets. Beiden kenden meer dan een verdubbeling van hun online publiek. Bij virtuele rondleidingen in musea en erfgoedsites steeg het aantal deelnemers van13,5% naar 29,5% (een stijging van 117%)’. Interessant is ook dat de deelnemers aangeven na de crisis online bij deze instellingen terug te zullen komen. Was men eerder al een bezoeker van een culturele website, dan is de behoefte aan een hernieuwd bezoek zelfs toegenomen.

Nieuwe gebruikers, oude gewoontes

Jongeren wisten de weg naar het online aanbod al te vinden, het zijn vooral ouderen die een inhaalslag lijken te hebben gemaakt. Wat opvalt is het hoge percentage ouders met kinderen dat van het online aanbod gebruikmaakt. Het vele thuiszitten lijkt daaraan bij te dragen.

Mensen vinden gratis aanbod erg verleidelijk, maar betalen voor een evenement vormt vaak een te hoge drempel om grote groepen aan te trekken. Ook interessant is dat afstand niet per se gemakkelijker overbrugd wordt; bezoekers blijven grotendeels trouw aan de lokale, culturele voorzieningen.

Mentaal welzijn

Er werd niet alleen gekeken naar gebruik van online aanbod, ook het mentaal welzijn van de deelnemers tijdens de crisis had de aandacht. ‘Meermaals online participeren aan cultuur hangt positief samen met het mentale welbevinden tijdens de lockdown, maar vooral frequente actieve cultuurparticipatie (het beoefenen van een creatieve hobby) hangt positief samen met het mentale welzijn en minder verveling.’

Behoefte aan fysieke beleving

Het onderzoek richt zich eveneens op de periode na de coronacrisis. De meeste mensen willen uiteindelijk weer terug naar een fysieke beleving, want de sociale behoefte is groot. Al is een deel van de respondenten terughoudend vanwege gezondheid en veiligheid, zeker als het om grotere evenementen gaat. Het ‘samen iets beleven’ heeft online nog niet een tevredenstellende evenknie gevonden.

Op de hoogte blijven?