Geheugen van Nederland omarmt verhalen met linked data. Wat gaat er veranderen?

23 mei 2023


O

p Geheugen van Nederland vertellen we samen erfgoedverhalen voor iedereen. Zo maken we de digitale erfgoedcollecties toegankelijker. Nu steeds meer collecties beschikbaar zijn als linked (open) data, is het tijd voor een volgende stap: het creëren van verhalen met behulp van deze data. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?


Werken op 68 meter hoogte aan de bouw van het nieuwe hoofdkantoor van De Nederlandsche Bank aan het Frederiksplein. Foto: Fotocollectie Anefo  / NA

Erfgoedorganisaties stellen steeds vaker hun collecties beschikbaar als linked (open) data. En dat biedt nieuwe mogelijkheden om boeiende verhalen over erfgoed te vertellen. Door data van verschillende partijen te combineren ontstaan nieuwe inzichten en nieuwe verhalen die tot nu toe niet bekend waren. Dit is fijn voor het publiek en ook fijn voor de erfgoedinstelling, want haar eigen collectie wordt ermee verrijkt.

Omdat dergelijke verhalen nog in de kinderschoenen staan en er weinig voorbeelden beschikbaar zijn, wil Geheugen van Nederland hier een bijdrage aan leveren voor het netwerk. Naast de bestaande redactionele verhalen zullen er op de website en de social kanalen straks ook verhalen worden gepresenteerd die gebaseerd zijn op linked (open) data.

Gids voor het maken van linked data stories

In de pas verschenen ‘Gids voor het maken van linked data stories‘ legt samensteller Marije Timmermans uit dat deze verhalen kunnen worden beschouwd als een gesamtkunstwerk van databeheerders, inhoudelijk specialisten én communicatieadviseurs. Elk van hen draagt vanuit zijn of haar expertise bij aan de totstandkoming ervan.

Een voorbeeld

Hoe ziet zo’n verhaal eruit? Een voorbeeld is een data story, waarbij vragen worden gesteld aan een dataset en op basis van de antwoorden een verhaal wordt verteld met behulp van grafieken, tabellen en tekst. De databeheerder zorgt voor de beschikbaarheid en bevraging van de dataset, terwijl inhoudelijke deskundigen actief kijken naar andere gegevens die gevisualiseerd kunnen worden om het verhaal te verrijken. Ze bieden ook de nodige context om de resultaten van de visualisaties te duiden. Communicatieadviseurs spelen een belangrijke rol bij het interessant en aantrekkelijk maken van het verhaal voor de beoogde doelgroep.

Doe mee

Naast linked data stories zijn er ongetwijfeld nog andere vormen die ontdekt kunnen worden, zoals tijdlijnen of kaarten. Geheugen van Nederland staat open voor nieuwe presentatievormen en wil graag de mogelijkheden verkennen om verhalen op een spannende en innovatieve manier te presenteren. Daarbij is jouw input nodig. Is jouw erfgoedorganisatie hier al mee bezig? Of heb je ideeën? Stuur Geheugen van Nederland dan een mail via info@geheugenvannederland.nl. Op deze manier krijgt het publiek een geheel nieuw soort verhalen, waarbij gelinkte (open) data als basis dienen. Ook worden al die ervaringen weer met het erfgoedveld gedeeld.

Werken met thema’s wordt losgelaten

Misschien vraag je je af of je als erfgoedorganisatie nog redactionele verhalen ‘oude stijl’ kunt insturen. Jazeker! We streven naar meer flexibiliteit voor jou als organisatie, zodat je ook onderwerpen kunt indienen die aansluiten op bijvoorbeeld actuele gebeurtenissen en fysieke en/of digitale exposities.

Voortaan kun je doorlopend verhalen insturen om te publiceren op de kanalen van Geheugen van Nederland. Je bent dus niet langer gebonden aan specifieke thema’s. Op deze manier heb je veel meer ruimte om diverse onderwerpen in te brengen en te delen met het publiek.

Meer weten? Sluit aan bij het vragenuur

Op 5 juni van 13 tot 14 uur organiseert Geheugen van Nederland een online vragenuur over deze nieuwe ontwikkelingen. Stel dan je vragen en vooral: denk mee hoe we verhalen met linked (open) data kunnen vertellen.

Gerelateerd nieuws