Geheugen van Nederland: deze posts zijn het meest succesvol op Facebook en Instagram

14 februari 2023


V

ia Geheugen van Nederland delen we samen erfgoedverhalen, zowel op de website als op Facebook en Instagram. Maar wat maakt nu eigenlijk een geslaagde post op social media? Een paar succesfactoren op een rij.

 


Succesvol op Facebook in 2022 was een post over elektrische auto’s. Op de foto staat de Atax (taxi) op het Damrak. Beeld: Stadsarchief Amsterdam

Geheugen van Nederland in 2022

In 2022 heeft Geheugen van Nederland 185 verhalen gepubliceerd op Facebook en Instagram en 52 verhalen op geheugenvannederland.nl. Op de socials heeft dat voor 5,7 miljoen contactmomenten gezorgd. Daarnaast nam het aantal volgers toe met 5.000 volgers naar 34.060 (+17,2%) ten opzichte van afgelopen jaar. Meer dan 175 erfgoedorganisaties hebben sinds de lancering in 2020 digitale collecties en verhalen aangedragen.

Wat maakte een post in 2022 succesvol?

Succesvolle posts behandelen populaire onderwerpen uit de geschiedenis die ook vandaag actueel zijn, zoals elektrische auto’s. Ook berichten die inzoomen op herkenbare onderwerpen die nu heel anders zijn dan vroeger doen het goed, denk aan de transformatie van het Amsterdamse Waterlooplein. In het algemeen geldt: hoe dichter de verhalen bij de beleving van het publiek staan, hoe groter het succes.

Wat valt op bij Facebookposts?

Hoe vaker een post geliket wordt, hoe meer mensen geneigd zijn hun mening te geven of een ervaring te delen in een reactie onder de post.

Om een verhaal te vertellen op basis van verschillende erfgoedcollecties zijn fotoalbums ingezet. Deze posts bestaan uit een reeks foto’s en tekst die verhalend een onderwerp beschrijven. Dit concept blijkt in 2022 succesvol te zijn geweest. Het valt op dat alle afzonderlijke foto’s in een fotoalbum likes en reacties krijgen, wat doet vermoeden dat mensen het verhaal van begin tot eind lezen.

Wat valt op bij Instagramposts?

Op Instragram werkt het het beste als de lezer direct uit de afbeelding kan opmaken wat het onderwerp is. De eerste zin zoomt in op de essentie van het verhaal en sluit aan bij het beeld. De posts beginnen altijd met een verrassend feitje of ‘funfact’ of werken hier naartoe.

Handige tips

Schilderijen en tekeningen werken minder goed dan foto’s van mensen die bezig zijn met het onderwerp uit het verhaal. Dit kan worden opgelost door foto’s en illustraties te combineren in een ‘fotoalbum’.

Beelden die niet direct laten zien waar de post over gaat, introducerende zinnen, liggend videomateriaal en traag op gang komende video’s maken een post minder succesvol.

Inspirerende voorbeelden

Vertel je vanuit jouw organisatie ook erfgoedverhalen via de socials? Haal inspiratie uit deze succesvolle posts van Geheugen van Nederland:

Geheugen van Nederland

Hoe verleid je mensen om gebruik te maken van digitaal erfgoed? En hoe trek je meer bezoekers naar de website van jouw organisatie? De online campagne ‘Geheugen van Nederland’ maakt erfgoedcollecties zichtbaar aan de hand van thema’s. Zowel grote als kleine erfgoedinstellingen kunnen hieraan meedoen.

Ja, onze organisatie wil graag meer weten

Gerelateerd nieuws