Geheugen van Nederland


H

oe verleid je mensen om gebruik te maken van digitaal erfgoed? En hoe trek je meer bezoekers naar de website van jouw instelling? De online campagne ‘Geheugen van Nederland’ maakt erfgoedcollecties zichtbaar aan de hand van thema’s. Zowel grote als kleine erfgoedinstellingen kunnen hieraan meedoen.


‘Geheugen van Nederland’ is een doorlopende, online mediacampagne op Facebook, Instagram en geheugenvannederland.nl. In deze in 2020 gestarte collectieve campagne, waarvan campagneleider Beeld en Geluid de uitvoering doet en Koninklijke Bibliotheek de redactie, werkt een groeiend aantal erfgoedinstellingen samen. Ze presenteren erfgoedmateriaal uit de eigen collecties rondom een centraal thema, bijvoorbeeld ‘75 jaar vrijheid’. Hiermee wordt dit erfgoed landelijk beter zichtbaar en krijgt het gebruik van digitaal erfgoed door een breed publiek een stevige impuls.

Fotografie, video’s en aansprekende teksten vormen de basis van de campagnes. Door verhalen te vertellen, krijgt erfgoed een gezicht en kan het publiek zich beter inleven en reacties, ervaringen en kennis delen.

Hoe werkt het

De campagnes worden thematisch opgezet en getrapt gelanceerd. Op maat gemaakte social posts geven digitale collecties van instellingen een landelijk podium. Voor verdere verdieping worden bezoekers uitgenodigd om de campagnewebsite en de online collecties van de deelnemende instellingen te bekijken.

De redactie van ‘Geheugen van Nederland’ coördineert de thema’s en de artikelen. Deze redactie bestaat uit een kernredactie en een wisselend redactienetwerk. Erfgoedinstellingen kunnen zelf ook thema’s en content aandragen en op die manier deelnemen in het redactienetwerk. De samenstelling van de redactie varieert dus per thema.

 

Programma Digitaal Erfgoed Zichtbaar

De campagne Geheugen van Nederland past binnen het programma Digitaal Erfgoed Zichtbaar van het NDE. In dit programma werken erfgoedorganisaties samen om hun digitale dienstverlening beter af te stemmen op de wensen van een brede groep gebruikers.

Lees meer over dit programma

Inzicht in bezoek en interactie met publiek

Zodra er content uit een collectie in de campagne wordt meegenomen, kan de beherende erfgoedinstelling extra bezoekers op de website verwachten. Het gedrag van deze bezoekers kan elke deelnemende instelling volgen via de eigen websiterapportages. In 2021 wordt de campagne steeds verder ingevuld, aan de hand van de respons van het publiek, analyses van de marketingacties en de feedback vanuit de erfgoedinstellingen.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Tal Groenman, campagneleider Geheugen van Nederland (Beeld en Geluid)

Meedoen met het Geheugen van Nederland?

Meer weten over wat voor materiaal je als instelling kunt aanleveren? En hoe de mediacampagne werkt?

Alle ins en outs vind je hier

Bekijk ook deze activiteiten