Geheugen van Nederland


H

oe verleid je mensen om gebruik te maken van digitaal erfgoed? En hoe trek je meer bezoekers naar de website van jouw instelling? De online campagne ‘Geheugen van Nederland’ maakt erfgoedcollecties zichtbaar aan de hand van thema’s. Zowel grote als kleine erfgoedinstellingen kunnen hieraan meedoen.



Videopost op de Facebookpagina van Geheugen van Nederland

Doorlopende, online campagne

Geheugen van Nederland is een doorlopende, online mediacampagne op Facebook, Instagram en geheugenvannederland.nl. In deze in 2020 gestarte collectieve campagne, waarvan campagneleider Beeld en Geluid de uitvoering doet en Koninklijke Bibliotheek de redactie, werkt een groeiend aantal erfgoedinstellingen samen. Ze presenteren erfgoedmateriaal uit de eigen collecties rondom een centraal thema, bijvoorbeeld ‘75 jaar vrijheid’. Hiermee wordt dit erfgoed landelijk beter zichtbaar en krijgt het gebruik van digitaal erfgoed door een breed publiek een stevige impuls.

Fotografie, video’s en aansprekende teksten vormen de basis van de campagnes. Door verhalen te vertellen, krijgt erfgoed een gezicht en kan het publiek zich beter inleven en reacties, ervaringen en kennis delen.

Hoe werkt het

De campagnes worden thematisch opgezet en getrapt gelanceerd. Op maat gemaakte social posts geven digitale collecties van instellingen een landelijk podium. Voor verdere verdieping worden bezoekers uitgenodigd om de campagnewebsite en de online collecties van de deelnemende instellingen te bekijken.

De redactie van Geheugen van Nederland coördineert de thema’s en de artikelen. Deze redactie bestaat uit een kernredactie en een wisselend redactienetwerk. Erfgoedinstellingen kunnen zelf ook thema’s en content aandragen en op die manier deelnemen in het redactienetwerk. De samenstelling van de redactie varieert dus per thema.

Programma Digitaal Erfgoed Zichtbaar

De campagne Geheugen van Nederland past binnen het programma Digitaal Erfgoed Zichtbaar van het NDE. In dit programma werken erfgoedorganisaties samen om hun digitale dienstverlening beter af te stemmen op de wensen van een brede groep gebruikers.

Lees meer over dit programma

Inzicht in bezoek en interactie met publiek

Zodra er content uit een collectie in de campagne wordt meegenomen, kan de beherende erfgoedinstelling extra bezoekers op de website verwachten. Het gedrag van deze bezoekers kan elke deelnemende instelling volgen via de eigen websiterapportages. In 2021 wordt de campagne steeds verder ingevuld, aan de hand van de respons van het publiek, analyses van de marketingacties en de feedback vanuit de erfgoedinstellingen.

Meedoen aan de campagne

Is er in jouw instelling belangstelling om mee te doen? Geef dat dan door aan de campagneleiding. Die neemt contact op om de ideeën en mogelijkheden te verkennen: welke content is geschikt voor welk thema, hoe zit het met auteursrechten, organisatie en planning? Vervolgens gaat de redactie aan de slag met jullie contactpersoon om teksten en beeld- en videomateriaal samen te stellen voor de campagnewebsite. Jullie contactpersoon kan vrijblijvend aansluiten bij het redactienetwerk, en op die manier andere deelnemers leren kennen.

Geheugen van Nederland wordt via het Netwerk Digitaal Erfgoed georganiseerd en gefinancierd. Voor deelnemende instellingen zijn er daarom géén additionele kosten, terwijl zij wel direct kunnen profiteren van de extra aandacht en bezoekers op hun website als resultaat van de campagne. Via een nieuwsbrief blijven de instellingen op de hoogte van de resultaten van de campagne.

Nieuwsbrief Geheugen van Nederland

Wil je op de hoogte blijven van de campagne en zo aansluiten op de thema’s die relevant zijn? Meld je aan voor de nieuwsbrief van Geheugen van Nederland

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ondersteun Geheugen van Nederland

Ondersteun Geheugen van Nederland door de campagne onder de aandacht te brengen van jullie eigen volgers via Facebook, Instagram, de website en nieuwsbrieven. Bij het delen van sociale mediaberichten is het belangrijk aan te geven dat je instelling een van de deelnemers is. Je kunt ook het campagnelogo toevoegen aan de eigen website.

Meer informatie en contact

Wil je meer weten over wat erbij komt kijken om mee te doen of heb je praktische ondersteuning nodig? Neem dan contact op met de campagneleiding: info@geheugenvannederland.nl. Suggesties met betrekking tot de inhoud van de campagne kun je sturen aan de redactie: redactie@geheugenvannederland.nl. Heb je andere vragen? Neem contact op met Tal Groenman, campagneleider Geheugen van Nederland (Beeld en Geluid).

Bekijk ook deze activiteiten