Terugkijken: netwerkevent Lancering Nationale Strategie Digitaal Erfgoed 2021-2024

21 april 2021


M

Met een online evenement werd op 20 april de nieuwe Nationale Strategie Digitaal Erfgoed gelanceerd. Vanuit de Kleine Komedie in Amsterdam sprak presentator Hadassah de Boer met organisaties die aan de slag zijn gegaan met de strategie. Het evenement is terug te kijken op YouTube.


De kern van de strategie

Wat is er nieuw aan de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed 2021-2024? Die vraag beantwoorden Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij OCW, en NDE-bestuursvoorzitter Afelonne Doek. ‘In de nieuwe strategie betrekken we nu ook de podiumkunsten en de cultuursector. Een verbreding dus,’ zegt Afelonne. ‘En we maken een verdiepingsslag: we willen veel diverser erfgoed neerzetten en hierbij ook een veel diverser publiek betrekken.’ Met dit door nieuwe technieken verbonden erfgoed kunnen we volgens Barbera ook weer vele nieuwe verhalen vertellen.

Verbindende schakels

Wouter Daemen werkt vanuit het Huis voor de Kunsten Limburg als digitaal-erfgoed-coach. Samen met nog een tiental andere coaches, verspreid over de verschillende provincies, helpt hij vooral kleine instellingen om hun digitaal erfgoed online beschikbaar te stellen. ‘De vragen die we als coaches kregen hadden een rode draad en die hebben we samengebracht in het Spoorboekje Digitalisering Erfgoedcollecties. Hiermee kunnen instellingen kijken waar ze staan met hun digitaal erfgoed en krijgen ze handreikingen om volgende stappen te maken. Wij als coaches kunnen daarbij helpen.’

De makers komen eraan

Josien Paulides, zakelijk directeur van Het Nieuwe Instituut (HNI), en Sanneke Huisman, programmamaker en curator bij LIMA, gaan in op het bewaren van design en digitale cultuur. Zo pakt HNI met het nieuwe Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur zijn rol. ‘Onze stip op de horizon is een portaal waar we het geheugen van de makers kunnen ontsluiten,’ vertelt Josien. ‘Makers kijken kritisch naar hoe we als erfgoedveld materiaal bewaren,’ vult Josien aan. ‘Het gaat ze niet alleen om efficiency, maar ook om hoe ethisch en duurzaam de werkwijze is.’

Smaak van de stad

Simone da Silva, directeur van erfgoedplatform DIG IT UP, houdt een vlammend betoog over de noodzaak om het erfgoed van Rotterdammers te verzamelen. En bij het bewaren en presenteren ervan kan de Nationale Strategie helpen, vindt ze. ‘De nieuwe strategie is een goede wake-up call!’

Erfgoed op het podium

Henrik Lillin werkt als archivaris bij Nationale Opera en Ballet en is daarmee in Nederland de eerste betaalde archivaris op het gebied van de podiumkunsten. ‘Aan een opera wordt twee jaar gewerkt en dit levert veel documentatie op. Dat materiaal moet worden bewaard om bijvoorbeeld op een later moment zo’n opera nog eens te kunnen uitvoeren,’ vertelt Henrik. Maar ook het geïnteresseerde publiek wordt niet vergeten: de archieven zijn straks op de website van Nationale Opera en Ballet voor iedereen te raadplegen.

Wereldkunst op je schoorsteenmantel

Samen met zijn zakenpartner van FloatScans heeft Bob Ketting technologie ontwikkeld om digitaal erfgoed in 3D te digitaliseren. ‘Deze 3D-scans bieden erfgoedinstellingen allerlei nieuwe mogelijkheden,’ zegt Cindy Zalm, hoofd collectiemanagement van Museum Wereldculturen. ‘De scans zijn door hun enorme details ook geschikt voor onderzoekers om mee te werken. En we kunnen er objecten mee in 3D printen, waardoor bezoekers ons erfgoed ook echt kunnen aanraken.’

Dansen met drones

Als er een instelling is waar podiumkunsten en technologie samenkomen, dan is dat bij Another Kind of Blue van choreograaf David Middendorp. Hij combineert dans met cameravoering, filmprojecties, VR-brillen en drones. David: ‘Soms is technologie voor mij een middel om iets te vertellen, maar vaak is het ook het onderwerp waar de voorstelling over gaat. Technologie wordt veelal gezien als iets wat ver van ons afstaat, maar ik beschouw het juist als een stukje cultuur. Het zegt iets over de mens.’

Op de hoogte blijven?