Experts tippen: zo maak je een fijne themaportal

7 mei 2020


V

Van Modemuze, Delfts Aardewerk tot Brabants Erfgoed. Thematische portals zijn niet meer weg te denken in erfgoedland. Maar wat is het succesrecept voor het opzetten en onderhouden van zo’n portal?


Beeld: pixabay / wiredsmartio

Vijf ervaringsdeskundigen

Over die vraag bogen zich, op 27 november in de Week van het Digitaal Erfgoed van 2019, verschillende projectleiders en andere vertegenwoordigers van erfgoedportals en aggregatoren. Deze bijeenkomst vond plaats in het kader van de Week van het Digitaal Erfgoed. Vervolgens heeft het Netwerk Digitaal Erfgoed vijf sprekers en bezoekers van die dag geïnterviewd. Waar hebben deze ervaringsdeskundigen veel aan gehad bij het opzetten van een themaportal en wat zouden zij anders doen als ze opnieuw konden beginnen? In de publicatie Themaportals in de praktijk delen ze hun tips over toepassingen, methoden en denkwijzen.

Schoon je data op

Anne Claire van Veelen, Mint Datamapper bij Modemuze, vertelt dat opgeschoonde data voor betere zoekresultaten zorgen: ‘Stel, een bezoeker gebruikt de zoekterm “jurk”. Dan toont de website niet alleen de objecten met de naam “jurk”, maar ook alle “jurkjes”. We willen er nu voor zorgen dat instellingen die bij ons data aanleveren, dezelfde termen gebruiken voor dezelfde informatie. Elke instelling gebruikt dan bijvoorbeeld “oorbel” en niet “oorhanger”. Hierdoor krijgen bezoekers nog betere zoekresultaten.’

Maak je verhalen inclusief

Wouter Loeff, hoofdredacteur bij Brabants Erfgoed, kwam er samen met zijn collega’s achter dat een groot deel van de verhalen op Brabants Erfgoed betrekking hebben op mannen. ‘Van de tweehonderd biografieën gingen er bijvoorbeeld maar twintig over vrouwen. Na overleg met onze adviesraad zijn we op zoek gegaan naar verhalen over Brabantse vrouwen. Deze verhalen hebben we gepubliceerd tijdens de Maand van de Geschiedenis, die heel toepasselijk het thema Zij/Hij had. De verhalen over de vrouwen zorgden voor een recordaantal bezoekers.’

Download

Op de hoogte blijven?