Lancering Geheugen van Nederland
De campagne Geheugen van Nederland loopt inmiddels zo’n drie maanden, en de resultaten zijn verbluffend goed: er zijn al miljoenen mensen bereikt via social media en de website. Hoogste tijd om méér erfgoedinstellingen kennis te laten maken met deze campagne. En dat doen we met een feestelijke lancering op woensdag 25 november.
Geheugen van Nederland
Foto-archieven, historische documenten, archeologische vondsten, kunstvoorwerpen, films, kranten en boeken: steeds meer erfgoed is tegenwoordig online te vinden en te gebruiken. Samen vertelt dit digitale erfgoed talloze verhalen. Geheugen van Nederland (GvN) is een campagne met als doel om deze verhalen een podium te geven.
Dat doen we als samenwerkingsverband van een groeiend aantal erfgoedinstellingen: archieven, bibliotheken, kennisinstellingen en musea. We duiken in onze online collecties en brengen onvergetelijke verhalen en objecten samen in thema’s. Op de website Geheugen van Nederlanden via Facebook en Instagram delen we deze verhalen. Regelmatig lanceren we nieuwe thema’s en vullen we bestaande thema’s aan. Zo blijft er telkens iets te ontdekken.
Geheugen van Nederland is een initiatief van het Netwerk Digitaal Erfgoed en staat open voor (kosteloze) deelname door alle Nederlandse erfgoedinstellingen, groot of klein.
Programma
We worden hartelijk verwelkomd door Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld en Geluid), waarna campagneleider Tal Groenman (Beeld en Geluid) en hoofdredacteur Sophie Ham (Koninklijke Bibliotheek) zich voorstellen. Vervolgens zullen verschillende deelnemende instellingen aan Geheugen van Nederland hun ervaringen met jullie delen.
Daarna kun je kiezen uit twee parallel-sessies:
Waarom is jullie collectie onmisbaar voor het Geheugen van Nederland?
Lisa Whittle (Modemuze en Geheugen van Nederland) en Chris Groeneveld (domeinmanager NDE Zichtbaar) vertellen over verbonden digitaal erfgoed en geven mooie voorbeelden van inspirerende content.
Wat kan het Geheugen van Nederland jouw instelling opleveren?
Patrick en Paulien van bureau Online Slimmerik geven een inkijkje in de mogelijkheden van social media marketing aan de hand van succesvolle berichten die zij voor Geheugen van Nederland maakten.
Na afloop zullen we de registratie van het online event delen; dus welke sessie je ook kiest, je kunt op een later tijdstip de andere sessie terug kijken.
Meer informatie
De lancering van het Geheugen van Nederland is een online event en vindt plaats op woensdag 25 november 2020 van 10.00-11.30 uur. Meld je voor dinsdag 24 november 16:00 uur aan. Ben je onverhoopt verhinderd, maar wil je wel meer weten? Meld je dan toch aan, dan ontvang je na het event de link om terug te kijken. Benieuwd hoe je als instelling een bijdrage kunt leveren aan Geheugen van Nederland? Lees hoe je mee kunt doen aan de campagne.