Geheugen van Nederland: van ingezonden verhaal tot Instagrampost
Wil je als erfgoedorganisatie een verhaal insturen voor Geheugen van Nederland? En vraag je je af hoe dat precies werkt? In dit artikel volgen we een ingestuurde bijdrage van het Zeeuws Archief. Een geslaagde tocht, want onlangs trapte het thema ‘reizen’ af met deze Zeeuwse bijdrage.
Wat zullen we voor het thema ‘reizen’ insturen?
‘Sinds de start van Geheugen van Nederland in 2020 sturen we materiaal in,’ vertelt Rick Stoorvogel, communicatiemedewerker bij het Zeeuws Archief. ‘We vinden het initiatief een mooie en laagdrempelige manier om digitaal erfgoedcollecties onder de aandacht te brengen. Toen afgelopen april het nieuwe kwartaalthema “reizen” bekend werd gemaakt, ben ik een ochtend gaan rondneuzen in de blogs die we op onze site hebben staan. Een luxe hoor! Daardoor hebben we tot nu toe geen speciale content voor Geheugen van Nederland hoeven maken. Mooi toch dat we dit materiaal kunnen hergebruiken.’
Yes, er liggen drie verhalen
‘Ook deze keer kon ik drie verhalen rond het nieuwe thema insturen. Doordat het blogs betreft, hebben onze inzendingen allemaal een zogenaamde “landingspagina”. Dat is handig omdat bezoekers vanuit geheugenvannederland.nl voor meer informatie naar onze blogpagina kunnen worden doorverwezen. Ook hebben we afbeeldingen beschikbaar waarvan het auteursrecht is gecheckt. Dus ook dat is al geregeld.’
De redactie maakt een selectie
Iris Verschoor, eindredacteur van Geheugen van Nederland, zag Ricks bijdrage binnenkomen. ‘Superfijn dat er zowel een verhaal als beeldmateriaal en een landingspagina beschikbaar zijn.’ Samen met de hoofdredacteur, de themaredacteur (die steeds per thema wisselt) en de adviseur inclusiviteit vormt Iris de redactie.
En dit zijn de afwegingen
De redactie bekijkt de inzendingen en selecteert voor een thema een tiental verhalen die een algemeen publiek aanspreken. Daarbij zorgt zij voor voldoende variatie in het aangedragen digitaal erfgoed, van foto tot krant en van boek tot filmpje. Maar denk ook aan zaken als een goede balans tussen grote en kleine erfgoedorganisaties en tijdsperiodes. Tot slot speelt een variatie aan perspectieven – gender, culturen en generaties – een belangrijke rol.
Goed nieuws voor het Zeeuws Archief
Een paar weken na de selectie krijgt Rick een mail: de bijdrage over de beste reisaanbiedingen uit Zeeland van ruim honderd jaar geleden gaat mee met Geheugen van Nederland. Iris doet de eindredactie van het stuk en plaatst het samen met andere verhalen over het reisthema door op geheugenvannederland.nl. Vervolgens pakt het contentbureau Johnny Wonder de bijdrage van het Zeeuws Archief op om er posts voor Instagram en Facebook van te maken.
Publicatie een extra duwtje geven
Zodra het verhaal op geheugenvannederland.nl is verschenen, krijgt Rick een mailtje. Dat geldt ook voor het moment waarop de bijdrage in de socials wordt meegenomen. ‘Behalve het insturen van het materiaal hoeven we dus eigenlijk weinig meer te doen. Zodra duidelijk is wanneer het verhaal bijvoorbeeld op geheugenvannederland.nl verschijnt, dan posten we het op Twitter. Zo geven we het verhaal een extra duwtje.’
Artikelen worden nog lang geraadpleegd
Ziet Rick het bezoek aan de eigen blogpagina stijgen nadat het verhaal via Geheugen van Nederland is gepubliceerd? ‘Jazeker. Opmerkelijk is dat de artikelen daarna nog vaak tientallen keren per maand worden geraadpleegd. Mensen kijken dus niet alleen naar de actuele thema’s op Geheugen van Nederland, maar ook naar thema’s van voorgaande jaren.’
Geheugen van Nederland
Hoe verleid je mensen om gebruik te maken van digitaal erfgoed? En hoe trek je meer bezoekers naar de website van jouw organisatie? De online campagne ‘Geheugen van Nederland’ maakt erfgoedcollecties zichtbaar aan de hand van thema’s. Zowel grote als kleine erfgoedinstellingen kunnen hieraan meedoen.
Ja, onze organisatie wil graag meer weten