Geheugen van Nederland zoekt verhalen over nepnieuws en desinformatie

19 mei 2022


H

Heeft je erfgoedorganisatie verhalen en gedigitaliseerd erfgoed over nepnieuws en desinformatie? Dan past dat mooi bij het nieuwe thema van de online campagne Geheugen van Nederland. Stuur je suggesties uiterlijk 13 juni in.


Beeld: Fotocollectie Van de Poll, 1933. Foto: Nationaal Archief, CC0

Met dit thema wil Geheugen van Nederland samen met het erfgoedveld aandacht besteden aan een breed scala aan uitingen van nepnieuws en desinformatie. Denk bijvoorbeeld aan oorlogspropaganda in de vorm van affiches, films en pamfletten. Of aan eenzijdige of onjuiste berichtgeving rondom verkiezingen. Of aan het promoten van (medische) producten die niet doen wat ze beloven, de verkoop van roddelbladen vol met onjuistheden. Nog een voorbeeld: de oudste vorm van ‘filterbubbels’ door verzuiling in de vorm van eenzijdige berichtgeving op basis van een ideologie. Maar ook satire, parodieën en 1 aprilgrappen die kunnen misleiden, verwarren en mogelijk wantrouwen in media en autoriteiten teweegbrengen zijn welkom.

Welke voorbeelden van nepnieuws en desinformatie bewaart jouw erfgoedinstelling? Stuur je bijdrage uiterlijk 13 juni naar redactie@geheugenvannederland.nl. Mocht je vragen hebben of even willen overleggen over een bijdrage, dan kun je naar dit adres een mail sturen.

Oproep redactienetwerkoverleg

Wil jij als medewerker van een erfgoedinstelling of -platform meedenken over de thema’s en de verhalen die we verzamelen voor het Geheugen van Nederland? Sluit je dan aan bij het redactienetwerkoverleg. Ongeveer 1x in de 2 maanden komt het redactienetwerkoverleg digitaal bij elkaar om ideeën te bespreken voor de campagne op socials en de website. Ook is er ruimte om kennis te delen over activiteiten en tentoonstellingen. Voor aanmelding of meer informatie: redactie@geheugenvannederland.nl.

Op de hoogte blijven?