VR-conservering onder de loep

24 augustus 2021


N

iet alleen kunstenaars, maar ook erfgoedinstellingen maken steeds vaker werk met virtual reality (VR). Hoe bewaar je dit materiaal voor de toekomst? Die vraag staat centraal in het project Onderzoek VR-conservering binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed. Projectleider Gaby Wijers vertelt over de plannen.


VR-kunstwerk 100 Jaar Vrouwenkiesrecht

In 2019 vierde Nederland 100 jaar vrouwenkiesrecht. Kunstenaar Justin Zijlstra maakte ter gelegenheid van deze mijlpaal het VR-kunstwerk 100 Jaar Vrouwenkiesrecht. Hij werkte hiervoor samen met Atria Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, Openbare Bibliotheek Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam.

Het verhaal over de strijd voor het vrouwenkiesrecht verbonden Atria en Justin met het activisme van nu. En de innovatieve strijd van vrouwen presenteerde hij met innovatieve technologie, namelijk virtual reality (VR). In een VR-beleving konden bezoekers de vrouwenkiesrechtstrijd, de archiefstukken van Atria en het verhaal erachter beleven.

Hoe bewaar je VR-werk?

VR-werken hebben een nadeel: de gebruikte technologie en apparatuur veranderen razendsnel. Willen we over tien of twintig jaar het VR-kunstwerk 100 Jaar Vrouwenkiesrecht nog beleven, dan moeten we het nu duurzaam gaan bewaren.

Maar hoe werkt dat bij VR-werk? En voor welke uitdagingen staan makers en (archiverende) organisaties? ‘Dat gaan we in opdracht van Atria en het Netwerk Digitaal Erfgoed uitzoeken,’ vertelt Gaby Wijers. Naast projectleider Onderzoek VR-conservering is zij ook algemeen en artistiek directeur/bestuurder bij LIMA, platform voor digitale kunst in Nederland. Het onderzoek gebeurt in opdracht van Atria en het Netwerk Digitaal Erfgoed. Centraal hierin staat Justins VR-kunstwerk 100 Jaar Vrouwenkiesrecht.

Het onderzoek

Vragen die in het onderzoek aan bod komen zijn: Hoe kunnen we de beleving in kaart brengen en de gebruikte technologie conserveren? Hoe exposeren en gebruiken we het kunstwerk in de toekomst? En hoe verhouden de verschillende versies en het origineel zich tot elkaar? Gaby: ‘De onderzoeksresultaten komen dit najaar beschikbaar. Het is een eerste stap om ervoor te zorgen dat VR-experiences ook over 100 jaar nog te bekijken zijn. Niet alleen werk van kunstenaars, maar ook van erfgoedinstellingen die deze techniek steeds meer inzetten voor storytelling en tentoonstellingen.’

Programma Digitaal Erfgoed Houdbaar

Het thema VR-conservering past in het programma Digitaal Erfgoed Houdbaar van het NDE. In dit programma werken erfgoedorganisaties samen aan het veiligstellen van hun digitale informatie.

Lees meer over dit programma

Gerelateerd nieuws