Primeur: dit zijn de eerste campagnebeelden van Geheugen van Nederland
Eind juni is het zover. Dan start de online marketingcampagne Geheugen van Nederland. Zij laat het collectiemateriaal van erfgoedorganisaties in samenhang zien. We tonen alvast de eerste campagnebeelden.
Redactienetwerk
De campagne Geheugen van Nederland gaat vanaf eind juni lopen op Facebook en Instagram. ‘Meer bereik, een groter gebruik van het digitaal erfgoed en een toenemend aantal bezoeken aan de websites van de erfgoedinstellingen – dat is het doel van het Geheugen van Nederland,’ zegt projectleider Leo Schutte.
Het materiaal wordt aangedragen door een redactienetwerk, waarin grote en kleine erfgoedorganisaties hebben plaatsgenomen. De eindredactie maakt de definitieve keuze voor de foto’s en filmpjes. De verschillende thema’s worden geleidelijk aan gepubliceerd. ‘Een soft launch dus’, aldus Leo.
Het ontwerp
Ontwerper Scott Savage van Het Echte Werk licht het design van de campagne toe: ‘De kronkelende lijn in het ontwerp verwijst naar ons “collectieve brein”. Of beter gezegd: naar alle erfgoedinstellingen in Nederland. Deze lijn vormt de verbinding tussen de afbeeldingen en de teksten in zowel de campagnebeelden voor de sociale media als op de bijbehorende website.’
Nog een leuk weetje: Scott heeft voor deze campagne een eigen lettertype ontwikkeld. ‘Het resultaat is een kalligrafie-achtige letter geworden. Voor mij is het een verwijzing naar de geschiedkundige onderwerpen die het Geheugen van Nederland gaat belichten.’
Wil je meer weten?
Neem contact op met Tal Groenman, campagneleider Geheugen van Nederland (Beeld en Geluid)