Brabant Cloud blijft doorontwikkelen en verkennen. Momenteel werken we samen met de Brabant-Collectie aan een pilot met Memorix Nexus. Memorix Nexus is de opvolger van…
Lancering wegwijzers voor erfgoedinstellingen
Op 25 maart vindt de lancering plaats van drie handige tools om digitale informatie duurzaam toegankelijk te houden. Het gaat om de Wegwijzer Duurzaamheidsbeleid, de Wegwijzer Voorkeursformaten en de Wegwijzer Certificering. Sluit tussen 11 en 16 uur aan bij één of meer onderdelen van dit interactieve event. We starten met een NDE-vragenuur over de wegwijzers, gevolgd door workshops.
Over de wegwijzers
De drie wegwijzers zijn alle ontwikkeld binnen het NDE. Op 25 maart wordt het beheer van de wegwijzers overgedragen aan partners in het netwerk.
- De Wegwijzer Duurzaamheidsbeleid (beheer: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed) biedt hulp bij het opstellen van duurzaamheidsbeleid. Hiermee kun je als erfgoedinstelling je beleid stap-voor-stap opbouwen op een manier die past bij de inrichting van je organisatie en de digitale informatie die je in beheer hebt.
- De Wegwijzer Voorkeursformaten (beheer: Regionale Historische Centra) biedt een overzicht van bestandsformaten die erfgoedinstellingen gebruiken en en helpt instellingen bij het opzetten van beleid op voorkeursformaten via een interactief stappenplan.
- De Wegwijzer Certificering (beheer: DANS) ondersteunt instellingen bij het opzetten en uitvoeren van een certificeringstraject. De focus ligt hierbij op CoreTrustSeal-certificering.
Programma
11-12 uur Lancering van de wegwijzers
Om 11 uur is de feestelijke lancering van de drie wegwijzers. We nodigen je van harte uit om de lancering bij te wonen, de wegwijzers te ontdekken en je vragen aan de projectleiders te stellen.
Aanmelden voor dit onderdeel hoeft niet, sluit gewoon aan via deze link: zoom.us/j/99332281218.
13-14 uur Workshop Wegwijzer Duurzaamheidsbeleid
Tijdens de workshop gaan we aan de slag met de Wegwijzer Duurzaamheidsbeleid. We schetsen de eerste contouren van dit beleid, stellen vast waaruit dit zou moeten bestaan en hoe je dit vervolgens kunt beschrijven. Daarna bekijken we hoe je dit kunt implementeren in je organisatie. Aan het eind van de workshop weet je wat duurzaamheidsbeleid is en waarom het belangrijk is om dit te bepalen. Je weet waaruit een duurzaamheidsbeleid kan bestaan en hoe je dit stap voor stap opbouwt en implementeert. De workshop is bedoeld om hands-on met elkaar aan de slag te gaan. Daarom vragen we deelnemers om enige voorbereiding: het doornemen van geselecteerde aandachtsgebieden in de Wegwijzer en het doornemen van de Levels of Digital Preservation.
14-15 uur Workshop Wegwijzer Certificering
In de workshop Wegwijzer Certificering nemen we je aan de hand van praktijkcases mee in de gloednieuwe wegwijzer. We leggen uit wat certificering is, wat het betekent voor de betrouwbaarheid van je digitale archief en laten zien wat er nodig is bij het opzetten en uitvoeren van een certificeringstraject. Ook laten we zien hoe je de hulpmiddelen uit de wegwijzer voor je eigen instelling kunt gebruiken. Er is volop tijd voor het stellen van vragen aan ervaringsdeskundigen.
15-16 uur Workshop Wegwijzer Voorkeursformaten
In de workshop Wegwijzer Voorkeursformaten gaan we aan de slag met de wegwijzer onder begeleiding van de Expertisegroep Voorkeursformaten. Stap voor stap nemen we je mee in de mogelijkheden en functionaliteiten van de wegwijzer. We leggen enkele basisbegrippen uit over bestandsformaten en voorkeursformaten. Daarna is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Je maakt je eigen instellingspagina aan, je doet onderzoek in het register en je doorloopt het interactieve stappenplan. Zo leg je in de workshop de basis voor voorkeursformatenbeleid – om naderhand zelf voort te zetten. Schrijf je nu in!
Meer informatie
We hopen je te zien op donderdag 25 maart! Bij de lancering, bij een van de workshops, of bij álle onderdelen van het programma. Wacht niet te lang met inschrijven voor de workshop van je keuze, er geldt een maximum van 20 deelnemers per workshop. Voor de lancering om 11 uur kun je zonder aanmelding aansluiten. Vragen? Stel ze aan marcel.ras@netwerkdigitaalerfgoed.nl.
Specifiek voor AV-collectiebeheerders
Op 13 april organiseert AVA_Net speciaal voor AV-collectiebeheerders een webinar rondom de Wegwijzer Voorkeursformaten. Werk je met gedigitaliseerd AV-materiaal? Dan wil je ook hierbij aanwezig zijn! Meer informatie over het webinar 'Wegwijzer Voorkeursformaten: een online tool voor een duurzaam beleid op AV-bestandsformaten' vind je bij AVA_Net.
Ga naar de website van AVA_NetGerelateerde evenementen
Herken je dit: typfouten, extra spaties of namen die op verschillende manieren zijn geschreven? Deze problemen kunnen je collectieregistratie behoorlijk ‘vervuilen’, waardoor het lastig wordt…
Duik dieper in auteursrecht voor erfgoedorganisaties tijdens de tweede auteursrechtsessie van de Datawerkplaats Fryslân. Ontdek de mogelijkheden van citaatrecht, de voordelen van de AVG en…