Op de jaarlijkse Publiek Domeindag in januari vieren erfgoedorganisaties de levens van mensen van wie de auteursrechtelijke bescherming is verlopen. Hierdoor kan iedereen hun werken…
Gouda Tijdmachine: game on met linked data
Kan je een game maken op basis van linked data? Gouda Tijdmachine bewijst het met een game in wording, ‘De Tijd Detective’ (werktitel). In een webinar delen de makers de tot nu toe geleerde lessen.
Beluister de podcast
Voor de nieuwste NDE-podcast ‘Paulus en De Nijs op reis’ wandelen netwerkredacteur Ronald de Nijs en journalist Kirsten Paulus samen met Coretta Bakker, directeur van Streekarchief Midden-Holland, en Karen Sikkema, eigenaar van Living Story, door de straten van Gouda. Zowel Coretta als Karen is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Gouda Tijdmachine-game ‘De Tijd Detective’. Zal het gezelschap erin slagen om patiënt zero van de cholera-epidemie uit 1832 te achterhalen? Luister de podcast via Spotify en SoundCloud.
De minnares van Rembrandt, Middeleeuwse bierbrouwers en patient zero van de cholera-epidemie uit 1832. Het zijn onderwerpen die inwoners en toeristen van Gouda in de nabije toekomst kunnen ontdekken via een game. Een game waarbij je met je mobiele telefoon door de stad wandelt, aanwijzingen op verschillende plekken vindt en uiteindelijk op de historische plaats zelf het antwoord vindt om de game te voltooien.
Gouda Tijdmachine
In Gouda verzamelt een grote groep vrijwilligers informatie over de Goudse geschiedenis in de Gouda Tijdmachine. Dankzij de inzet van deze enthousiaste vrijwilligers zijn er al duizenden uren aan werk verricht en is er een schat aan gegevens beschikbaar. Nu is de Gouda Tijdmachine klaar om de stap te zetten naar een publiekstoepassing.
In 2023 zijn Living Story (serious game studio), Tourio (softwareleverancier van interactieve tours) en Gouda Tijdmachine samen aan de slag gegaan om een onderzoek en prototype voor een location-based game te ontwikkelen. De centrale vraag was: kan dit op basis van de verzamelde linked data? Tijdens het ontwikkelingsproces kwamen de ontwikkelaars verschillende uitdagingen tegen. Wat betekent dit voor de reeds verzamelde data, en wellicht ook voor data die nog niet verzameld is? En wat kunnen andere partijen binnen het netwerk hieruit leren? En hoe gaan we er nu voor zorgen dat deze (serious) game – met als werktitel De Tijd Detective – er daadwerkelijk komt?
Hoe de game eruit gaat zien en waar de deelnemers tegenaan liepen, delen we graag met anderen. Ook benieuwd wat je allemaal nodig hebt voor een game? Sluit dan vooral aan bij het webinar op 23 april om 11 uur.
Gerelateerde evenementen
In oktober 2024 organiseert het AI4Culture-project een reeks van vijf online workshops over het toepassen van AI-tools op cultureel erfgoeddata.
Openbare Bibliotheek Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent, meemoo en – voor het eerst – CLARIAH-VL, heten je welkom voor de 11e editie van IIIF-Friday. Tijdens IIIF-Fridays…