Ontdek hoe de Universiteitsbibliotheek Maastricht haar digitale collectie toegankelijker maakte met IIIF-functionaliteiten. In dit webinar delen Odin Essers (conservator Bijzondere Collecties) en Maarten Coonen (ICT-ontwikkelaar)…
Maak je (collectie)website vindbaar via Google
Google is vaak het startpunt van gebruikers die op zoek gaan naar erfgoedinformatie. Het is dus belangrijk om een goede positie te hebben in deze zoekmachine. Je kunt hier zelf mee aan de slag, door je (collectie)website zo ‘Google-vriendelijk’ mogelijk te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door SEO: Search Engine Optimization. In deze workshop krijg tips en tricks.
Tijdens de cursus leer je meer over:
- Hoe werkt zoekmachine Google? Wat zijn de basisprincipes?
- Wat houdt SEO (Search Engine Optimization) in?
- Hoe bepaal je de (beste) zoektermen waar jij op gevonden wil worden?
- Hoe kun je je websitestructuur en -teksten verbeteren?
Tools om de resultaten van SEO te meten en te monitoren
Tijdens de cursus wordt ook ingaan op de specifieke (collectie)websites van deelnemers.
Gerelateerde evenementen
Auteursrechten: een onmisbare zaak voor collectiebeheerders, marketeers en tentoonstellingsmakers. De Museumvereniging en Pictoright organiseren een online spreekuur over auteursrechten, het museumcontract en Extended Collective Licensing…
Hoe betrek je het publiek bij digitaal erfgoed? En wat valt het publiek op als ze naar digitaal erfgoed kijken? Kunstenaar Pavèl van Houten onderzocht…