Zo maak je je erfgoedsite gebruiksvriendelijk
Wil je als organisatie digitaal erfgoed nog gebruiksvriendelijker op je website presenteren? Lees dan onze gloednieuwe handleiding, vol met adviezen die zijn gebaseerd op gebruikersonderzoek. De aanbevelingen richten zich op historische verenigingen, musea en andere kleine erfgoedinstellingen.
Betrouwbaarheid
De adviezen in deze handleiding betreffen soms zaken waar je als erfgoedinstelling niet bij stilstaat, zegt Tamara van Zwol, mede-samensteller van de handleiding en tot voor kort werkzaam als digitaal-erfgoed-coach. ‘Neem de “over ons-pagina”. Bezoekers klikken hier veel op omdat ze de uitleg over de organisatie belangrijk vinden. Het maakt de informatie op de site in hun ogen betrouwbaar. Daarom is het ook raadzaam te vertellen hoe de erfgoedcollectie tot stand is gekomen.’
Klantreis
Binnen het Netwerk Digitaal Erfgoed wordt al een paar jaar onderzoek gedaan naar gebruikers van erfgoed. ‘Denk daarbij aan vragen als: waarom bezoekt iemand een erfgoedsite en hoe maakt hij er gebruik van?’ vertelt Maurits van der Graaf, projectleider binnen het programma Digitaal Erfgoed Zichtbaar. ‘Zo hebben we de klantreis van digitaal erfgoed in kaart gebracht, waarin we de verschillende fases van een bezoek aan een erfgoedsite beschrijven.’
‘Met alle praktische tips kun je meteen aan de slag’
Voor de nieuwe handleiding zijn de onderzoeksresultaten op het gebied van gedrag en wensen van gebruikers vertaald naar praktische adviezen, zodat erfgoedinstellingen ze kunnen toepassen bij de inrichting van hun website. ‘We hebben de aanbevelingen handig ingedeeld volgens de stappen van die eerdergenoemde klantreis,’ vertelt Maurits.
Kleine erfgoedinstellingen hebben feedback gegeven op de handleiding. ‘Leuk om te zien was dat enkele van hen meteen een lijstje maakten met punten die ze aan de eigen website wilden verbeteren,’ zegt Maurits.
Home niet belangrijkste pagina
Ook Marianne de Rijke, digitaal-erfgoed-coach voor de provincie Utrecht, werkte mee aan de handleiding. ‘Organisaties besteden vaak veel aandacht aan hun homepage, terwijl het publiek daar niet of nauwelijks binnenkomt. Ze belanden vaak vanuit een zoekopdracht, veelal via Google, op een detailpagina. Een mooie homepage is dus fijn, maar nog belangrijk(er) is het advies om de detailpagina’s goed in te richten. Met al deze praktische tips kun je meteen aan de slag.’
NDE-vragenuur op 15 april gewijd aan nieuwe handleiding
Maurits van der Graaf en Marianne de Rijke vertellen op 15 april van 11-12u meer over de handleiding 'Maak je erfgoedsite gebruiksvriendelijk'. Ook beantwoorden ze vragen.
Lees meer over dit NDE-vragenuur