Stapsgewijs vooruit met digitaal erfgoed voor het onderwijs

1 juli 2021


T

wee jaar lang trokken Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed samen op om digitaal erfgoed structureel een plek te geven in het primair en voortgezet onderwijs. Ook al is het programma ‘Digitaal erfgoed voor het onderwijs’ eind juni officieel afgelopen, veel mensen en organisaties gaan door met dit mooie werk. DEN Kennisinstituut voor cultuur & digitale transformatie borgt alle opgedane kennis en ontwikkelt deze door.


Foto: StartupStockPhotos via pixabay

Erfgoed als leermiddel

Waarom zouden leraren erfgoed in hun lessen gebruiken? ‘Het geeft leerlingen een beeld van het verleden en draagt bij aan cultureel bewustzijn en reflectie op het heden. Door erfgoed te digitaliseren en er lesmateriaal mee te ontwikkelen, kunnen scholen het makkelijker gebruiken,’ zegt Chris Groeneveld, domeinmanager Zichtbaar bij het Netwerk Digitaal Erfgoed.

Maar dan moeten scholen het materiaal wel makkelijk kunnen vinden en gebruiken. ‘We hebben in het programma grote stappen gezet die eraan bijdragen dat leraren hun lessen kunnen verrijken en op een aansprekende manier onderwijs kunnen geven met digitaal erfgoedmateriaal. Ook hebben we cultuurinstellingen geholpen om hun lesmateriaal aan te laten sluiten op de behoefte van de docent. En ook beter vindbaar te maken, zodat het bereik en gebruik in de lessen toeneemt,’ zegt programmamanager Manon Geven.

Stappenplan voor digitale erfgoededucatie

Vanuit de kennis en ervaring die gedurende het programma zijn opgedaan, is er bijvoorbeeld een stappenplan voor digitale erfgoededucatie ontwikkeld. In dit stappenplan vind je praktische publicaties en video’s voor ontwikkelaars en culturele instellingen die educatief erfgoedmateriaal op een digitale manier willen aanbieden aan scholen. In welke fase van ontwikkeling iemand ook zit, per stap krijg je advies, verdiepende informatie en praktische tips om mee aan de slag te gaan.

Tips en adviezen

Sta je aan de start van een ontwikkeltraject en wil je weten welke organisaties en fondsen jou iets kunnen bieden? Dan begin je bij stap één en oriënteer je je op samenwerking. Een volgende stap is het verkennen van de behoefte van het onderwijs. Hoe kiezen leraren hun lesmateriaal uit? En hoe sluit je aan bij de doelen in het onderwijscurriculum?

Ook biedt het stappenplan tips en adviezen voor het maken en publiceren van het digitaal materiaal. Hoe zorg je ervoor dat het lesmateriaal er aantrekkelijk genoeg uitziet? Houd je rekening met auteursrechten? En hoe zorg je ervoor dat de linkjes in je lesmateriaal blijven werken? En natuurlijk is het de kunst om ervoor te zorgen dat leraren en leerlingen het digitale materiaal goed kunnen vinden. Maar hoe zoeken leraren en leerlingen eigenlijk naar materiaal? En welke platformen zijn er allemaal waar je jouw materiaal op kunt aanbieden?

Training

Het stappenplan staat op de website van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Ook is er een training opgezet voor professionals die culturele instellingen ondersteunen bij het maken van (digitaal) lesmateriaal. Deelnemers gaan aan de slag met het toepassen van de kennis uit het stappenplan. Zo kunnen veel mensen en partijen verder gaan met dit mooie werk.

Blijf op de hoogte

Meer weten over de werkwijze en aanpak van het programma? Die informatie vind je op de websites van Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed. Meld je vooral ook aan voor de LinkedIn-groep ‘Digitaal erfgoed voor het onderwijs‘. Hier wisselen professionals kennis en ervaring uit over beschikbaarheid en gebruik van digitaal erfgoed in het onderwijs. Praat mee, denk mee en deel je kennis! En houd de ontwikkelingen rondom digitale cultuureducatie bij door je te abonneren op de nieuwsbrief van het NDE en de nieuwsbrief van DEN.

Gerelateerd nieuws